Start probleem Volkswagen crafter, meubelbak wagen

Scholten

New member
Na heel veel ellende met mijn Volkswagen Crafter ( meubelbak wagen )

Hebben de geleerden van de garage nu mijn Ad Blue-software matig uitgeschakeld. (??)

De auto rookte extreem witte rook, er is een koeler vervangen + ad blue uitgeschakeld.

Hierna start mijn wagen erg slecht.

Er zit al een gereviseerde donormotor in, onder de motorkap is vrijwel alles vernieuwd

Van cooler's tot distr. Riem, spanrollen, waterpomp, slangen en wat al niet meer …

Nu start mijn wagen als deze er zin in heeft. Hij wil de wagen starten, maar (iets?) zet hem weer af

Na herhaaldelijk starten van de auto aan en rijd verder prima, tot hij warm is dan loopt hij onregelmatig stationair.

Nieuw contactslot + startblokkering is gemonteerd door de dealer, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Heeft iemand dit eerder gehoord of gemaakt? Of schiet er iets door je gedachten als je dit herkent?

Ik ben bijna tien einde raad. De dealer kan het niet vinden. De garage waar de donormotor is geplaatst wil mij na 20.000 km voor de 2e keer een nieuwe waterpomp + spanrollers + distr. Riem laten betalen. Deze garage vertelde dat mijn advertentie blauwe tank lek zou zijn? Echter de dealer kon geen lekkage groot stellen. Het vertrouwen in de garage ligt dan ook verborgen onder het vriespunt.

(in mijn optiek was deze garage mede schuldig aan de herhaaldelijk om de motor te vervangen) Dit ter zijde – is niet ( meer) te bewijzen.

Ik heb de Bakwagen ingericht als werkplaats. Daarom wilde ik doorgaan met de reparaties, in de uitwerking dat ik dan een frisse goede werkende wagen zou overhouden.

Totaal reparatiekosten van de uitvoerende garage + dealer overstijgende onderhand elke rationele investering, maar op dit punt stoppen is voor mij geen financiële optie meer helaas.

Zou er een willie Wortel op dit gebied zijn “ergens in Nederland” die mijn wagen weer kan krijgen?

Dan hoor ik het graag.

Vr.gr.

Ferdinand
 
Hi Ferdinand,

Lot's of white smoke could mean defective injectors or a blown headgasket, but as you still seem to be driving somewhat I'd say the first, especially your other info on difficult starting (it does crank, then it fires up with a lot of trouble right? And it stalls shortly after).

you need to get yourself to an experienced VAG TDi specialist, call Jos in Dieverbrug from https://www.jbautoservice.nl/. They get sent problem cars the regular dealers and universal garages can't fix. You wrote about your vehicle but not your whereabouts...

Did you write in Dutch on an English forum btw? Could have sworn you did.

Anyway, good luck.
 
Hoi Ferdinand,

Veel witte rook kan duiden op defecte injectoren of een kapotte koppakking, maar aangezien je nog steeds redelijk goed rijdt, zou ik zeggen het eerste, vooral je andere informatie over moeilijk starten (hij start wel, maar slaat dan heel moeizaam aan, toch? En valt kort daarna weer stil).

U moet naar een ervaren VAG TDi-specialist gaan. Bel Jos in Dieverbrug via https://www.jbautoservice.nl/ . Zij krijgen probleemauto's toegestuurd die reguliere dealers en universele garages niet kunnen repareren. U schreef over uw auto, maar niet over uw verblijfplaats...

Heb je trouwens in het Nederlands op een Engels forum geschreven? Ik zou zweren van wel.

Hoe dan ook, veel succes.
Dank voor uw reactie, ik heb nu als optie van de dealer nog een laatste alternatief gekregen die ik ook maar ga proberen ( Home - Fasttech ) Om de software na te laten kijken. Of bij het uitschakelen van de Ad blue iets mis gegaan is? - Mocht dit ook geen resultaat opleveren dan ga ik contact leggen met jbautoservice. Afstand voor een werkende oplossing is voor mij geen enkel probleem. Vriendelijke dank voor uw moeite. erg fijn.
 
Dank voor uw reactie, ik heb nu als optie van de dealer nog een laatste alternatief gekregen die ik ook maar ga proberen ( Home - Fasttech ) Om de software te laten kijken. Of bij het uitschakelen van de Ad Blue is er iets misgegaan? - Mocht dit ook geen resultaat opleveren dan ga ik contact opnemen met jbautoservice. Afstand voor een werkende oplossing is voor mij geen enkel probleem. Vriendelijk bedankt voor uw moeite. erg fijn.
PS: de witte rook kwam volgens die garage door een egr-koeler of zo? en ze hebben een of andere sonde vervangen en de ad blue uitgeschakeld.
 
For my own knowledge I asked Grok the following question:
"Please research information on Volkswagen Crafter and MAN TGE egr cooler problems. They seem to leak after a while, I'd like to know which engine codes, construction years are affected and what the circumstances are under which this problem appears such as but not limited to vehicle age and mileage."


Answer:
 
Voor mijn eigen kennis stelde ik Grok de volgende vraag:
"Doe alstublieft onderzoek naar problemen met de uitlaatgaskoeler van de Volkswagen Crafter en de MAN TGE. Ze lijken na een tijdje te lekken. Ik wil graag weten welke motorcodes, bouwjaren en omstandigheden dit probleem veroorzaken, zoals de leeftijd en kilometerstand van het voertuig."


Antwoord:
Helaas kan ik u geen passend antwoord geven. uitlaatgaskoeler is vervangen. Nieuw. Motorcodes heb ik als klant geen verstand van en niet gekregen. kenteken van het voertuig VK-883-T wellicht heeft u daar iets aan ? kilometerstand bij vervangen met donormotor 250.000km nu 20.000 met donormotor gereden. Oorzaak voor vervangen van de motor? tijdens de werkzaamheden - vervangen gesprongen V snaar ( of zoiets ) is de belangrijkste riem niet gecontroleerd. Deze is 50km na de reparatie geknapt. En de motor bleek toen onherstelbaar beschadigd.
 
So it's the old version from 2014, useful info.
For reference, this is the Dutch RDW database: RDW Kentekencheck
Your vehicle has the 120kW lengthwise mounted E6 engine with 'heavy vehicle approval method'

When you look at this you can also see the MOT-faults: Kenteken.TV - KentekenInformatie van VK-883-T

And when you dig a little deeper Kenteken.TV - Europese typegoedkeuringsnummer details e1*2007/46*0524*07 It mentions engine code CSN. Maybe this helps.

I asked Grok an updated version of the previous question: "The actual build date of this vehicle is somewhere in 2014 making it the older version that was shared with Mercedes Sprinter, not with MAN. Engine code seems to be CSN. Is there more specific information to be found using this?"

Answer:
Grok says engine code is more likely to be CSNA, 120kW
 
Last edited:
Back
Top